Paksuna

Avoin foorumi etenkin allekirjoittaneelle purkaa hämmennystään, ilon ja ahdistuksen tunteita, ihmetellä alakulttuuria, joka ympäröi raskautta ja kummastella lässytyksen määrää. Yhteenveto Tyypin odotusajalta, joka loppui maanantaina 2.4.2007, juuri ennen virka-aikaa, eli 15:59.

perjantaina, helmikuuta 02, 2007

Hyvä tavaton

Elanor kirjoitti blogissaan suurinpiirtein, että ei oikein jaksa jutella kehitysmaa-avuista, politiikasta ja muista mistä muut kamalasti juttelisivat. Kun ajatukset alkavat loppumetreillä kohdistumaan oman navan ympärille ja alle.

Totta. Vaikka minulla onkin usein ajatukset ihan muualla kuin siinä, että meille tulee lapsi, niin viime aikoina olen huomannut ajattelevani Tyyppiä ehkä enemmän kuin ennen. Mutta kenties minä olen vain vähän ...spessu, kun en oikein jaksa ruotia Tyyppiä ja Tyypin asioita kuin Jaakon ja tulevan muaman kanssa. Jaakko ei tosin paljoa ruodi, mutta muama kyllä...

Tällä viikolla ja viime aikoina yleensä yhteiskunnalliset asiat ovat muuttaneet merkitystään. Ja se johtuu tästä raskaudesta. Se mitä Minun/Meidän rahoilla tehdään ja mitä niiden käytöstä päätetään mm. eduskunnassa alkaa kiinnostamaan minua har-vi-nai-sen paljon.

Olen entistä enemmän mm. sitä mieltä, että jos eduskunnalta ei löydy rahaa muka oman poissaolojärjestelmän kehittämiseen puoltamiljoonaa (kun se lisäisi avoimuutta kansalaisia kohtaan ja toisia jotain nk. läpinäkyvyyttä mikä olisi todella tervetullutta), MUTTA kuusi miljoonaa (VERORAHOJA) löytyy kyllä ja hyvä jos riittää juhlavuoden piletykseen, niiiin jossain mätää on aika paljon. Kenties arvoissa. Ei mitään häpyä, ei mitään tapoja.

Minulle tuli lähes paniikki tällä viikolla kuultuani päätä huimaavia juttuja, siitä miten asioita hoidetaan ja ketä niitä valitaan hoitamaan. Jos aina, AINA lojaali ja tottelevainen keskinkertaisuus valitaan eikä juuri koskaan kriittistä lahjakkuutta, niin... Millainen yhteiskunta Tyyppiä on ottamassa vastaan?! Ja jos pahasti turmeleva valta ei koskaan pääse oikeasti demokraattiseen ympäristöön... Niin ei se ole demokratiaa.

Olen edelleen ihan mykistynyt ja samalla "hiukan" raivoissani. Minusta tuntuu että demokratiaa ollaan muuttamaksi joksikin ihan muuksi. Ja meitä se ei saisi haitata. Meidän ei toivota edes huomaavan sitä. Mutta Tyyppi velvoittaa. On pakko kiinnittää huomiota.

Kuva: täältä

Tunnisteet: , ,

4 Comments:

At 9:57 ip., Anonymous Anonyymi said...

Kyllä se on kuule niin, että ite me tää maailma muutetaan ja päätetään millasessa ympäristössä, mistä kaikkein tärkein on se perhe, meidän lapset elää. Se mitä arvoja te opetatte tyypille, tulee merkkaamaan sille paljon enemmän kuin se, mitä meidän kansanvallanjuhlabileisiin on mennyt rahaa.

 
At 9:31 ap., Blogger Hanna Kopra said...

Niin niin, eli pitää alkaa enemmän vielä katsomaan, ettei päätetä ohi mitä päätetään. Ja puut ole kaadettu ennen kuin huomataankaan.

Onhan se eri syntyä lapseksi Suomeen kuin vaikka Kongoon, Intiaan, Turkkiin, USA:han... missä syntymätönlapsi joutuu pelaamaan venäläistärulettia sen suhteen millaiseen perheeseen ja esim. luokkaan syntyy.

Mutta ne pilerahat... Tiitinen on pahempi kuin yksikään teini tai morsian järjestämään omia pileitään. Sitä ei paljoa budjetit pitele.

 
At 10:17 ap., Blogger Norppa said...

niin, ja siis jos MÄ saisin päättää, mitä mä en saa, koska en ole tehnyt mitään sen eteen että olisin vastaavassa päättämässä asemassa, niin kyllä mä olisin laittanut sen kuus miljoonaa euroa niiden lapsiperheiden tukemiseen, joilla on vaikeuksia elää yhdessä. suomessa asuu 15 000 lasta kodin ulkopuolella, ja se on musta kestämätöntä.

 
At 12:38 ip., Blogger Hanna Kopra said...

Niimpä. Jos mulla olisi kanssa valtaa, niin mä kysyisin siellä piletoimikunnassa, että:

"Miltä teistä niinku tuntuu, mut antaakohan tää nyt kuinka hyvän kuvan meidän rahankäyttötaidoista? Siis kun me just ollaan sanottu mm. tästä ja tästä ettei niihin TO-DEL-LA-KAAN riitä massii, niin sitten me mennään paukkuen yli meidän pilebudjetissa... Siis mä vaan niinku kelasin, ett..."

 

Lähetä kommentti

<< Home